Elektromobily hýbu dnešným svetom motorizmu a inak to nie je ani u nás. Aké výhody však vyplývajú z kúpy elektromobilu? V nasledujúcich riadkoch sa vám to pokúsime priblížiť.
Elektromobil je v prvom rade šetrný k okolitému životnému prostrediu. Nejde o vozidlo s klasickým spaľovacím motorom, o kilometre na tachometri sa starajú elektromotory a výkonné batérie, ktoré nemajú žiadne emisie. Okrem ekologických výhod však elektromobil ponúka aj ekonomické dôvody na kúpu. Náklady na prevádzku a cena „paliva“ sú neporovnateľne nižšie, ako pri klasických agregátoch. Sto kilometrov prejdete v priemere za 1,5 – 2,5 €. Pri spaľovacích motoroch je to 6 – 10 €/100 km. A to už je badateľný rozdiel, ktorý zbadáte aj vo svojej peňaženke.
Náklady spojené s prvým prihlásením sú oproti bežným autám taktiež nižšie, nakoľko tu platí rovnaká sadzba vo výške 33 €. Ďalších 33 € je potrebné zaplatiť za vydanie ŠPZ.
Lacnejší je aj servis, a to z dôvodu jednoduchšej konštrukcie motora. Rovnako sú u vozidiel s elektrickým motorom menej namáhané brzdy, za čo vďačíme rekuperačnému systému, ktorý dobíja batérie. Odpadajú tak starosti s častým menením brzdových doštičiek či ložísk. Pri elektromobiloch napríklad nie je nutná ani výmena filtrov, motorového oleja, oleja v prevodovke či sviečok. Prečo? Nuž, elektrina. Konštrukcia motora je veľmi jednoduchá, pričom elektromotor býva oveľa spoľahlivejší a menej náročný na údržbu, ako ten spaľovací. Aj preto môžeme označiť náklady na servis pri elektromobiloch ako nižšie.
Najväčším zásahom pre vašu peňaženku však môže byť výmena batérie. Životnosť batérie je stanovená počtom nabití. Batérie sú drahé a ich cena môže byť v závislosti od typu, kvality a kapacity od približne 2 000 € vyššie, pričom je úplne bežné, že niektoré majú cenu aj okolo 8 000 €. Len pre zaujímavosť – nová batéria do luxusného Mercedes-Benz EQC vás vyjde na neuveriteľných 49 728 €.
Dôležitým faktorom je teda poskytovaná záruka na batérie. Nissan poskytuje na akumulátory modelu Leaf záruku 8 rokov, resp. 160 000 km. Aj na tomto príklade je teda ihneď jasné, že automobilky majú v otázke kvality svojich akumulátorov jasno. Ďalším príkladom môže byť automobilka Hyundai, ktorá poskytuje na batériu elektrického modelu Hyundai Kona záruku 8 rokov, respektíve 200 000 km.
Súčasná elektromobilita má od dokonalosti síce ešte ďaleko, no predstavuje budúcnosť motoristického priemyslu. Keď sa pozrieme, kde boli elektromobily niekoľko rokov dozadu, keď sa maximálne dojazdy hýbali okolo 100 kilometrov, v dnešnej dobe sme už niekde úplne inde. A je to len dobre.
Priame vyhody elektromobilov
- Štátna dotácia na elektromobil vo výške 5 000 €.
- Najnižšia sadzba za registráciu vozidla (33 €), a to bez ohľadu na výkon elektromobilu.
- Najnižšia sadzba PZP, ktorá sa vzťahuje na bežné vozidlá s objemom do 1000 cm³.
- Rôzne daňové úľavy – zákon s daňovými úľavami pre majiteľov elektromobilov je v štádiu prípravy. Napríklad pri využívaní firemného elektromobilu zamestnancom na služobné aj súkromné účely, sa mu nebude strhávať daň to mzdy. Elektromobily by mali spadať aj do osobitnej kategórie odpisovania.
- Využívanie špeciálneho jazdného pruhu – v mnohých mestách po celom svete môžu majitelia elektromobilov využívať špeciálne jazdné pruhy. Napríklad jazdné pruhy pre MHD. O sprístupnení týchto pruhov pre elektromobily sa uvažuje aj na Slovensku, pričom elektromobily budú mať špeciálne zelené ŠPZ, na základe ktorých budú ľahko rozpoznateľné v premávke.
- Povolený vstup do tzv. bezemisných či nízkoemisných zón – po celom svete vznikajú takéto zóny, ktorých cieľom je zníženie smogu. Predovšetkým vo veľkých, husto obývaných mestách. Taktiež aj Slovensko uvažuje o zriadení takýchto zón.